W poniedziałek 6 marca przypada Europejski Dzień Logopedy.

Wpisane przez: p. Marta Kokosza
Utworzono: 01 marzec 2017
Odsłony: 1420

Wielu rodziców zwleka z konsultacją swojego kilkuletniego niemówiącego, bądź mało mówiącego dziecka u logopedy. W efekcie diagnoza może zostać postawiona bardzo późno. Pamiętajmy, dwa słowa wypowiadane w wieku dwóch lat to zdecydowanie za mało. W mowie powinny występować obok rzeczowników -  czasowniki i inne części mowy, a dziecko powinno łączyć ze sobą przynajmniej dwa wyrazy. Powinno również zacząć odmieniać wyrazy, zastępować wyrażenia dźwiękonaśladowcze pełnymi nazwami.

Rodzice nie powinni oczekiwać, iż dziecko z problemu wyrośnie, czy lekceważyć go uznając, że po prostu nie chce mu się mówić. Mowa jest bowiem elementem prawidłowego, harmonijnego rozwoju. Dziecku trzeba pomóc w nauce mowy, ponieważ jej opóźniony lub zaburzony rozwój to wiele późniejszych następstw, m.in. trudności w nauce czytania  pisania, zaburzenia uwagi słuchowej i koncentracji, problemy ze zrozumieniem komunikatów w szumie, frustracje i trudności w nauce.  Na szczęście jest spora grupa rodziców i lekarzy, którzy zaniepokojeni trudnościami w rozwoju mowy kierują dzieci do specjalistów. Te wcześnie objęte opieką logopedyczną mają spore szanse wyrównać braki w rozwoju.

Kolejnym zagrożeniem dla harmonijnego rozwoju dzieci jest zwiększająca się z każdym rokiem w naszym życiu liczba akcesoriów multimedialnych, jak komputer, laptop, tablet, smartfon, konsole do gier, czy telewizja, a także brak należytej kontroli rodzicielskiej nad wolnym czasem dziecka. Istotne problemy związane z rozwojem dziecka, które biernie wpatruje się w ekran i automatycznie obsługuje manualnie sprzęt. Efektem jest mały zasób słownictwa, wypowiadanie jedynie prostych zdań, a także problem z mową czynną i bierną. Bardzo często zdarza się, że w domach telewizja jest tłem, a dzieci bawiąc się w obecności włączonego telewizora nie mają możliwości uczenia się mowy w sposób naturalny. Często są one nadaktywne, nie mogą na niczym skupić swojej uwagi, poza oglądaniem szybko zmieniających się obrazów i naciskaniem guziczków z melodyjkami. Dla prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje czasu swoich opiekunów - poświęconego na rozmowy, zabawy, czytanie książek. Jego brak powoduje powolny rozwój mowy dziecka i jej zniekształcenie. Warunkiem koniecznym do prawidłowego rozwoju mowy jest prawidłowy słuch dziecka. Badania słuchu, prowadzone w Polsce w ramach programów przesiewowych w okresie noworodkowym, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym pozwalają na wczesne wykrycie niedosłuchu i szybkie wdrożenie odpowiedniego postępowania. Często oprócz rodziców uwagę na problemy logopedyczne zwracają nauczyciele. Konieczna jest wówczas wizyta u specjalisty audiologa i foniatry lub otolaryngologa, ortodonty, który po zbadaniu dziecka wdroży odpowiednie leczenie, a logopeda rehabilitację.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Wczesna diagnoza logopedyczna oraz skuteczne ćwiczenia  przyczynią się do harmonijnego rozwoju dziecka. Jeśli pojawia się jakikolwiek niepokój warto skorzystać ze specjalistycznej konsultacji, a w razie potrzeby z terapii logopedycznej.

Przewiń na górę