Program kółka muzycznego
Głównym założeniem programu
jest ukształtowanie pozytywnej motywacji do muzyki, zapewnienie bezpośredniego
kontaktu z muzyką w formie różnorodnej działalności muzycznej, nabycie cech
umożliwiających uprawianie muzyki choćby w najprostszych jej formach oraz
przygotowanie odbiorców muzyki.
Cele programu
I. Cele ogólne:
- rozbudzanie pozytywnego stosunku do muzyki;
- kształtowanie osobowości twórczej i aktywnej;
- rozwijanie wrażliwości artystycznej i
emocjonalnej;
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i
uzdolnień muzycznych;
- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i
jej analizowania pod kątem np. tempa, rytmu, melodii, dynamiki,
artykulacji;
- kształtowanie umiejętności wykonawczych
poprzez poprawny śpiew, grę w stopniu elementarnym na flecie prostym,
tworzenie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych.
II. Cele operacyjne:
Dziecko:
- poprawnie śpiewa z pamięci piosenki
jednogłosowe;
- umie śpiewać indywidualnie i w grupie poznane
piosenki;
- na i stosuje w praktyce zasady prawidłowego
oddychania podczas wykonywanych piosenek;
- rozpoznaje brzmienie instrumentów
perkusyjnych i umie wykonać przy ich pomocy proste tematy rytmiczne i
łatwe akompaniamenty;
- potrafi improwizować ruch, rytm i melodię do
poznanego utworu;
- rozróżnia rytm, tempo, dynamikę, barwę
dźwięku w słuchanym i wykonywanym utworze;
1. Metody pracy
- Metoda problemowo – odtwórcza stosowana np. przy
pracy nad piosenką bądź utworem instrumentalnym. Istotą tej metody jest
zaprezentowanie określonego wzoru wykonania oraz przeprowadzenie analizy
słuchowej, która ma rozwijać słuch i wyobraźnię muzyczną.
- Metoda problemowo - twórcza zastosowana np. przy
tworzeniu muzyki, improwizowaniu,
- gdzie angażujemy myślenie i inwencję muzyczną
dzieci do rozwiązywania określonego zadania o charakterze twórczym.
- Metoda problemowo – analityczna (np. przy słuchaniu
muzyki). Przy pomocy tej metody rozwija się zdolność dzieci do
samodzielnego słuchania, rozumienia i analizowania utworów.
- Metoda organizowania i rozwijania
działalności muzycznych ucznia. Metoda ta jest wykorzystywana przy
prezentowaniu śpiewu i gry na instrumentach.
2. Formy działalności: śpiew i mowa, gra na
instrumentach, ruch z muzyką, tworzenie muzyki, percepcja muzyki.
3. Formy pracy: - praca z całą grupą, z indywidualnym
dzieckiem, w grupach, w parach.
4. Techniki nauczania
- przy nauczaniu piosenek: zapamiętywanie,
powtarzanie fragmentów;
- przy przyswajaniu i zapamiętywaniu melodii
piosenek: analiza melodii, wyklaskiwanie rytmu, recytacja rytmiczna;
- przy zabawach ruchowych: reagowanie ruchem na
zmiany charakteru muzyki, tempa i kierunku;
- przy łączeniu śpiewu z zabawami ruchowymi: ruch
powodowany określonymi wartościami rytmicznymi w trakcie śpiewania;
- zabawy ilustrujące, wyrażające treść
piosenki;
- przy łączeniu śpiewu z akompaniamentem
perkusyjnym: powtarzanie prostego akompaniamentu ze słuchu;
- tworzenie własnych akompaniamentów;
- przy zabawach i ćwiczeniach w słuchowym
rozpoznawaniu poznanych problemów muzycznych;
- praca przy instrumencie;
- przy instrumentalnej improwizacji zbiorowej: zabawy
w orkiestrę;
- własne akompaniamenty do zabaw ruchowych;
- przy współdziałaniu grup: zabawy w „echo
rytmiczne”;
- zabawy w muzyczne „pytania i odpowiedzi”;
6. Pomoce dydaktyczne:
- instrumenty perkusyjne: dzwonki chromatyczne,
bębenek, talerze, trójkąt, kastaniety, tamburyno, pudełka akustyczne;
- zeszyty do nut, ołówek;
- kartki, kredki, farby, kolorowy papier - do
ilustrowania muzyki;
- magnetofon z kasetami magnetofonowymi;
- odtwarzacz płyt cd z płytami.
- odtwarzacz MP3, radio
- flety proste