Strona 5 z 8
Dysleksja, a nauka języków obcych
W kontekście uczenia się języków obcych uczeń ze zdiagnozowaną dysleksją ma trudności z:
- zapisywaniem wyrazów, które wymawia się inaczej od pisowni
- uczeniem się słówek na pamięć
- zapamiętaniem i zrozumieniem konstrukcji gramatycznych
- rozumieniem wypowiedzi nauczyciela oraz nagrań audio
- wypowiedziami ustnymi
- odróżnianiem słów podobnych w zapisie graficznym lub podobnych fonetycznie
- pomijaniem liter i wyrazów lub przestawianiem ich
- wolnym tempie wprowadzanego nowego słownictwa - wymowa słów podawana jest uczniowi kilkakrotnie bardzo dokładnie,
- uczeń może nie zdążyć zapisać całej lekcji, gdyż niektóre słowa są skomplikowane w swojej formie graficznej, dlatego też uczeń może nagrywać fragmenty lekcji lub zrobić zdjęcie tablicy a następnie przepisać materiał w domu,
- znaczenie nowego słowa powinno być wyjaśnione dokładnie, ze zrozumieniem i zapisane w języku polskim,
- uczeń powinien mieć dodatkowy czas na zastanowienie się przed zapytaniem czy ustną odpowiedzią,
- uczeń powinien mieć więcej czasu na opanowanie materiału pamięciowego od pozostałej części klasy,
- słówka najtrudniejsze do zapisania uczeń powinien zapisywać np. innym kolorem;