Nauka języków obcych, a uczniowie z dysleksją - Szkoła przyjazna uczniowi z dysleksją

Wpisane przez: Matylda Gronicka
Odsłony: 12668

Spis treści



Szkoła przyjazna uczniowi z dysleksją


      Aby uczeń z dysleksją mógł odnosić sukcesy należy dostrzegać jego mocne strony, nie unikając przy tym niepowodzeń. Niezmiennie kluczem do sukcesu jest dobra współpraca szkoły i rodziców, odpowiedni moment dostrzeżenia ryzyka dysleksji i wprowadzenie odpowiednich metod pracy. Poniżej zostały przedstawione działania, które poprawią proces uczenia i nauczania w kontekście pracy z uczniami dyslektycznymi:

1. ŚWIADOMY NAUCZYCIEL
  • to nauczyciel przeszkolony w danym temacie, stwarzający przyjazne warunki uczenia się.
2. SZKOLENIA NAUCZYCIELI
  • są niezbędne w przypadku, gdy sukcesy uczniów są priorytetem szkoły. Szkolenia w tej tematyce powinny mieć charakter cykliczny i zaznajamiać nauczycieli z praktycznymi metodami nauczania uczniów z dysleksją.
3. NAUCZYCIEL WSPOMAGAJĄCY
  • niekoniecznie jest przez cały czas przy uczniu. Jest to osoba fachowa, która w każdej chwili udzieli pomocnej wskazówki zarówno uczniom jak i nauczycielom. Współpraca tej osoby z dziećmi i dorosłymi powinna polegać na udzieleniu wsparcia, zachęcaniu do dalszej pracy, pokazywaniu sposobów radzenia sobie z trudnościami oraz na dostarczaniu pomocnych materiałów.
4. STOSOWANIE METOD I TECHNIK SPRZYJAJĄCYCH UCZENIU SIĘ UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ:
  • na początku lekcji powinny zostać przedstawione jej cele a pod koniec podsumowanie
  • nauczyciel powinien kilkakrotnie powtarzać ważne informacje wolnym tempem
  • nauczyciel powinien pomóc uczniowi w doborze indywidualnych metod nauczania, które są dla ucznia najefektywniejsze
  • nauczyciel powinien stale kontrolować notatki ucznia w zeszycie
  • uczniowi z dysleksją powinno się systematycznie ale powoli podnosić poziom wymagań
  • stosowanie dostosowania wymagań
  • wydłużenie czasu prac pisemnych
5. WARUNKI NA LEKCJI, KTÓRE SĄ SPRZYJAJĄCE DLA UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ:
  • dziecko dobrze widzi tablicę
  • nauczyciel jasno i przejrzyście zapisuje treść lekcji na tablicy
  • indywidualizacja pracy dzieci
  • nauczyciel wydaje jasne, proste komunikaty
  • nauczyciel podkreśla sukcesy i postępy uczniów
  • prace pisemne oceniane są pod kątem treści a nie ortografii
  • większość ocen wystawianych jest za odpowiedzi ustne a nie pisemne
  • uczniowie dyslektyczni otrzymują krótkie notatki z lekcji przygotowane przez nauczycieli lub słowa kluczowe
  • nauczyciel stosuje odpowiednie arkusze do pracy z uczniem
6.      WYELIMINOWANIE CZYNNIKÓW NIEKORZYSTNYCH DLA PROCESU UCZENIA SIĘ:
  • brak krytyki
  • brak porównań z innymi dziećmi
  • nie stosowanie przymusu czytania np. na głos
  • nie stosowanie czerwonego długopisu do poprawy błędów ortograficznych
  • wolne tempo wypowiedzi nauczyciela
  • wyłapanie przez nauczyciela momentu podczas lekcji, gdy uczeń przestał skupiać uwagę i koncentruje się na innych rzeczach
Przewiń na górę