Nauka języków obcych, a uczniowie z dysleksją - Dekalog dla rodziców

Wpisane przez: Matylda Gronicka
Odsłony: 12672

Spis treści



Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
(opr. prof. dr hab. Marta Bogdanowicz)

           
NIE - „nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe"
  1. Nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
  2. Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że zmobilizujesz je tym do pracy.
  3. Nie łudź się, że dziecko „samo z tego wyrośnie", „weźmie się w garść", „przysiądzie fałdów" lub, że ktoś je z tego wyleczy.
  4. Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy ogranicza się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
  5. Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu na naukę, ale nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń.
TAK - „strzeżonego Pan Bóg strzeże"

  1. Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
  2. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj się ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą).
  3. Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
  • zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga,
  • korzystaj z odpowiedniej literatury i fachowej pomocy nauczyciela - terapeuty (w formie terapii indywidualnej i grupowej),
  • bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
  • Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
    4.  Chwal i nagradzaj dziecko nie tyle za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla was obojga.


      Powyżej przedstawione zagadnienie problemu dysleksji, jak je rozpoznać w początkowych etapach nauki szkolnej jest niezmiernie ważne dla dalszego rozwoju dziecka, jego postępów w zdobywaniu wiedzy, sukcesów oraz radzenia sobie w problemami. Wcześnie zdiagnozowana dysleksja ułatwi pracę dziecku, nauczycielowi a przede wszystkim rodzicom podczas wspólnej nauki w domu.

      Obecnie bardzo ważna jest nauka języków obcych a przy zdiagnozowanej dysleksji jest to przedmiot, który sprawia wiele problemów uczniom ze względu na odmienną pisownię wyrazów od ich wymowy fonetycznej, naukę dużej ilości słówek i struktur gramatycznych. Świadomość tego, iż uczeń ma dysleksję spowoduje dostosowanie wymagań edukacyjnych co ogromnie ułatwi pracę uczniowi i nauczycielowi oraz sprawi, że uczeń zacznie odnosić sukcesy w tym przedmiocie i opanuje język obcy.

 
Przewiń na górę