Czynniki mające bezpośredni wpływ na poziom motywacji do nauki języka obcego:
Czynniki po stronie nauczyciela języka obcego:
osobowość nauczyciela, umiejętności dydaktyczne, sposób oceniania, wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii, indywidualne podejście do uczniów, życzliwe podejście i stwarzanie odpowiedniej atmosfery lekcyjnej, wyrozumiałość dla trudności ucznia i znajomość sposobów ich pokonywania, umiejętność dostosowania tempa nauczania do możliwości uczących się.
Czynniki po stronie ucznia:
wiek, potrzeby poznawcze, dotychczasowe sukcesy i porażki, podejście do języka obcego i innej kultury, zainteresowania, temperament, otwartość na nowe doświadczenia, poziom samooceny, zależność lub niezależność od wpływu otoczenia.
Czynniki środowiskowe:
- rodzina: ogólne wymagania i oczekiwania rodziców, podejście do procesu uczenia się języka obcego przez dziecko, postawa wobec tradycji i kultury krajów obcojęzycznych i wobec rodzimych użytkowników danego języka obcego.
- rówieśnicy: relacje w grupie, poziom
grupy w nauce języka, podejście grupy do uczenia się języka obcego,
poziom
motywacji w grupie.