Przykładowe zestawy ćwiczeń doskonalące sztukę zapamiętywania i efektywnego uczenia się - ZestawIV

Wpisane przez: p. Waldemar Rodzeń
Odsłony: 14667

Spis treści



1. ZABAWA „ZAPAMIĘTYWANIE I LICZENIE"

Prowadzący zapowiada, że za chwilę odczyta dwukrotnie zadanie do wykonania. Uczestnicy muszą je dokładnie zapamiętać. Po takim uprzedzeniu odczytuje wolno np. taki tekst: „Wyjdźcie na korytarz i odszukajcie obraz przedstawiający plac Zamkowy z Kolumną Zygmunta w Warszawie. Policzcie, ile jest na nim samochodów. Liczbę tę pomnóżcie przez 2, a do otrzymanego wyniku dodajcie liczbę okien znajdujących się na korytarzu". Następnie powtarza się tekst jeszcze wolniej  i poleca wykonać zadanie dodając, że każdy ma na kartce napisać obliczenie.

2. ŁAMIGŁÓWKA „ UKŁADANIE WYRAZÓW DO REBUSÓW "

W ciągu 3 minut należy ułożyć jak najwięcej wyrazów, których część można zastąpić rysunkiem, np. UL, koszULa, rULetka, Ulica, Ulka...

Kiedy uczestnicy już zorientują się, na czym polega zadanie, prowadzący prosi o wypisanie na kartce wyrazów, których częścią składową jest np. OKO, STO lub inne.

Wygrywa ten kto wypisał najwięcej poszukiwanych wyrazów.

3. ZABAWA „ SPRYCIARZ "

W zdaniach wyszukaj:

a)  nazwy zwierząt:

1. Skończyłem zadanie.
2.  Trzeba rano wstać.
3. Daj mi razowca.
4. Idziemy pieszo.
5. Stach podnosi ołówek.
6. Kotara się rozsunęła.
7. Wiatr złamał parasol.
 
b)  nazwy drzew:

1. Mama kupiła Uli palta na zimę.
2. Pies był uwiązany na łańcuchu.
3. Dzisiaj będzie smaczny sos na  obiad.
4. Staś ma ciepła jesionkę.
5. Czy to pole twojego taty?
6. Zosia grabi liście.

4. ZAGADKI PANTOMIMICZNE

a)  Jeden z uczestników losuje polecenie: Przedstaw gestem
i mimiką, bez posługiwania się rekwizytami, proste czynności albo scenki z życia np. wbijanie gwoździa, smażenie jajecznicy, szycie, prasowanie, kąpiel małego dziecka, itp.

Wygrywa ten kto szybko odgadnie, jaka czynność jest prezentowana. Jeżeli tego rodzaju zagadki wykorzystywane są na imprezie konkursowej, uczestnicy rozwiązania zapisują na kartkach.

b)  Wersja trudniejsza.

Np. zadanie dla grupy 2,3,osobowej - „Przedstaw mycie słonia w ZOO". Wysyłamy za drzwi 2 osoby z klasy. Grupa, która wylosowała zadanie przedstawia   je   1   osobie   proszonej   zza   drzwi.   Ta   obserwuje   i zapamiętuje  ruchy,   czynności.   Następnie  przedstawia  zapamiętaną scenkę kolejnej osobie zza drzwi. Ostatnia odgaduje temat zadania.