Strona 6 z 9
1. ZABAWA „ ZGADUJ CZYJ TO GŁOS "
Z klasy wyznaczamy 1 osobę - staje na środku, tyłem do dzieci. Wybrane tylko wskazaniem ręki przez nauczyciela dziecko mówi zmienionym głosem dowolne zdanie np. Asiu, bardzo Cię lubię.
Osoba na środku klasy ma rozpoznać czyj to głos; jeżeli odgadnie, jej miejsce zajmuje ta, która mówiła. Jeżeli nie odgadnie, powtarzamy ćwiczenie do skutku.
2. GRA „SŁÓWKA"
Ułóż jak najwięcej słów, tylko z liter znajdujących się w tym wyrazie np. lokomotywa (motyl, hak, tak, mama, lok, motyka, wata, oko, OMO...) Czas: 3 min.
Odmiany:
a) Wygrywa ten, kto ułoży najwięcej słów - przeczyta je z kartki.
b) Wygrywa tek, kto z pamięci wymieni jak najwięcej słów, które ułożył wcześniej.
3. ĆWICZENIA „ UWAŻNI SŁUCHACZE "
Prowadzący prosi o uważne wysłuchanie krótkiego opowiadania, a potem zadaje pytania np.
- Jakie imiona mają głośni bohaterowie?
- Co oni jedli?
- Ile razy w opowiadaniu zostało użyte...
(wymienia się tu jakieś rzadziej spotykane słowo, np. wehikuł?).
Gdy po kilku powtórzeniach uczestnicy przyzwyczają się do zapamiętania szczegółów, prowadzący może zadać pytania dotyczące najistotniejszej sprawy w opowiadaniu.
Wyrazy uznania otrzymuje ten, kto miał najwięcej poprawnych odpowiedzi.