Strona 8 z 9
1. ZABAWA „ KTO ZMIENIŁ MIEJSCE? "
Klasę ustawiamy w dwuszeregu, polecamy usiąść po turecku. Wybieramy
1 dziecko do zgadywania. Przygląda się ono grupie, stara się zapamiętać miejsca kolegów. Odchodzi na bok.
Nauczyciel tylko gestem ręki wskazuje chętne dzieci, które zmieniają się miejscami (np. 2 pary, 3 pary - ustalamy na początku). Prosimy zgadującego
o uporządkowanie dzieci.
2. „ OBSREWATORZY "
Na dużym stole lub na podłodze prowadzący rozkłada taki zestaw figur geometrycznych:
4 czerwone kwadraty,
3 zielone kwadraty,
2 niebieskie kwadraty,
2 koła czerwone,
2 koła zielone,
1 koło niebieskie,
5 niebieskich trójkątów,
2 zielone trójkąty.
Uczestnicy przez 2 minuty uważnie obserwują rozłożone figury, wiedząc że potem nastąpi seria pytań konkursowych.
Po zakończeniu obserwacji wszyscy przechodzą do innej części sali
i odpowiadają na pytania prowadzącego:
- W jakich kolorach były trójkąty?
- Których figur było najmniej? itp.
Uwaga! Figury można zastąpić liśćmi, lekturami, ilustracjami. Wygrywa ten, kto ma najwięcej dobrych odpowiedzi.