Ocenianie kształtujące

Wpisane przez: Administrator
Utworzono: 20 październik 2008
Odsłony: 2083

      W roku szkolnym 2008/2009 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 im.  Polskich Olimpijczyków w Krośnie przystąpiła do piątej edycji ścieżki programowej Szkoła Ucząca Się - Ocenianie Kształtujące ( „SUS – OK. V”). Oto podstawowe założenia tego programu.

Ocenianie Kształtujące jest programem stosowanym w oświacie w wielu krajach. W polskich szkołach program ten wdrażany jest od kilku lat, a instytucją zajmującą się jego upowszechnianiem jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Ocenianie Kształtujące, nazywane również „ocenianiem pomagającym się uczyć" to program widziany jako jeden z kierunków reformowania oświaty. Założenia programu Oceniania Kształtującego dokonują zmian w kilku obszarach nauczania, a w szczególności w ocenianiu. Program ten stanowi, że o efektywności całego procesu nauczania w jednakowym stopniu decyduje nauczyciel i jego uczniowie. Nauczanie staje się wspólną sprawą dla wszystkich uczestników procesu dydaktycznego. Rolą nauczyciela jest sprawne organizowanie procesu zdobywania wiedzy i umiejętności przez uczniów. Ponadto, zadaniem nauczyciela jest nieustanne informowanie uczniów o jego zamierzeniach, celach lekcji, kryteriach oceniania. Uczniowie, z kolei, są pełnoprawnymi uczestnikami procesu nauczania, odpowiedzialnymi za wykonywanie zadań w procesie uczenia się, a będąc świadomymi celów lekcji, włączają się w ich wspólne osiąganie.

Środkiem komunikowania się między nauczycielem a uczniami w Ocenianiu Kształtującym jest tzw. informacja zwrotna udzielana przez nauczyciela. A więc ocena sumująca ustępuje poniekąd miejsca ocenie kształtującej. Uczeń w procesie uczenia się jest na bieżąco informowany: na jakim etapie się znajduje, co opanował dobrze, co powinien zmienić i na czym powinien się skoncentrować w dalszej pracy. A więc informacja zwrotna jest punktem odniesienia dla nauczyciela, jego uczniów i ich rodziców.

Ponadto, Ocenianie Kształtujące zmienia model procesu dydaktycznego. Zwraca szczególną uwagę na atmosferę pracy lekcyjnej, pracy polegającej na współdziałaniu, pracy zespołowej, aktywizującej uczniów, stwarzającej im szansę ośmielenia i otwarcia się na nowe wyzwania.

Warto zauważyć, że Ocenianie Kształtujące ma silny aspekt wychowawczy. Uczniowie, będąc poinformowani przez nauczyciela o wszystkich aspektach procesu dydaktycznego, uczą się odpowiedzialności za własne uczenie się. Z kolei pracując zespołowo, nabywają oni umiejętności pracy w grupie, poszanowania zdania i potrzeb innych.

Opracowała: Renata Nowak Kogut
Przewiń na górę