Projekt edukacyjny

Wpisane przez: Małgorzata Rodzeń
Utworzono: 11 grudzień 2009
Odsłony: 2343
      Od 1 kwietnia 2009 roku nasza szkoła przystąpiła do realizacji trzyletniego projektu edukacyjnego dla klas I . Począwszy od września 2009 roku przeprowadzono 50 godzin dydaktycznych, w których uczestniczyli uczniowie obecnej klasy II b, pod kierunkiem mgr Małgorzaty Rodzeń. Prezentuję efekty przeprowadzonego przedsięwzięcia, które zakończyło się 30 listopada koncertem podsumowującym .
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia droga do wiedzy”
     W ramach realizacji projektu staram się zapewnić uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, możliwości, uzdolnień, a także potrzeb wdrażając w praktykę teorię Howarda Gardnera. Sądzę, że dzieci pracowały bardzo aktywnie. Systematycznie uczęszczały na zajęcia, chętnie sięgały po nowe ciekawe pomoce dydaktyczne. Dużą radość i frajdę sprawiały im zabawy z chustą animacyjną i sportowe zmagania z wykorzystaniem sprzętu sportowego. Działania te przyczyniły się do integracji zespołu klasowego.
     Aktywnie i twórczo dzieci bawiły się w teatrzyk manipulując pacynkami i tworząc spontaniczne scenki tematyczne. Często sięgały też po instrumenty muzyczne, bogacąc nimi swoje występy. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia o tematyce przyrodniczej, których poziom atrakcyjności podnosiły quizy przyrodnicze. Uczniowie aktywnie włączali się do zajęć, tworząc interesujące zestawy pytań. Swoją wiedzę bogacili też wykorzystując książki i gazetkę ścienną pt. „To warto wiedzieć!”.
     Ogromnym i wspaniałym przeżyciem dla dzieci była także wycieczka do Rymanowa Zdroju, która odbyła się w piękny, słoneczny, wrześniowy dzień. Przejażdżka konnymi bryczkami po miejscowości i lesie, spacer deptakami uzdrowiska, odwiedzenie pijalni wód, zakup pamiątek, zabawy w „Śliwkowej Krainie”- placu zabaw z dmuchanymi zjeżdżalniami, torem przeszkód- sesja zdjęciowa w tamtejszym „Śmiecholandzie”, wspólne ognisko w gospodarstwie agroturystycznym, położonym w malowniczej okolicy zachwyciły wszystkich uczestników wycieczki.
     Kontynuując tą tematykę ćwiczyliśmy umiejętność opowiadania, z entuzjazmem wykonaliśmy album z fantastycznej wycieczki, wykorzystując techniki plastyczne. Niejednokrotnie dzieci podczas zajęć zajmowały się zabawami konstrukcyjnymi, wykorzystując zestawy klocków typu „Mozaika XXL”, „Klocki Geo”, „Figury geometryczne”,  a także sprzęt sportowy oraz używając materiału przyrodniczego. Z dużym zaangażowaniem i chęcią podjęły zadanie wykonania pracy plastycznej do opowiadania audiowizualnego „Dźwiękowe pejzaże – Jesienny las”, która to wzbogaciły o samodzielnie tworzone, swobodne teksty, często rymowane.
     Umiejętności językowe wielokrotnie kształtowali uczniowie konstruując opowiadania twórcze w całej grupie, scenki teatralne, omawiając historyjki obrazkowe, wrażenia z filmów, bajek-grajek ect. Ćwiczyli również umiejętność słuchania utworów literackich, doskonalili także umiejętność opowiadania np. legend polskich, opisywania i reklamowania np. swojego miasta i okolicy. Poznali fakty z historii Polski, rodowód orła polskiego, symbole narodowe i patriotyczne utwory poetyckie. Odbyli wycieczkę na Starówkę krośnieńską, poznając historię miasta i jego zabytki, pomniki oraz sławnych ludzi. Byli uczestnikami „Spotkania z muzyką” w wykonaniu artystów z Łódzkiego Biura Koncertowego „Wirtuoz” pod nazwą „Srebrna tarka”. Zabawy i zadania metematyczno-logiczne również cieszyły się popularnością. Zestawy „Logico”, „Pussy”, „Gąsienice”, „Pieniądze”, „Poczta”, „Bank zadań” i inne gry dydaktyczne w znacznym stopniu podniosły stopień atrakcyjności i efektywności zajęć.
     Myślę, że istotnym efektem projektu jest głębsza integracja zespołu klasowego. Zdecydowanie mocno rozwinęła się inteligencja interpersonalna oraz intrapersonalna, niemniej jednak nadal należy wzmacniać rozpoczęte i wdrożone działania. Uważam to za priorytetowe osiągnięcie projektu. Zarówno inteligencja językowa, jak i przyrodnicza, czy wizualno-przestrzenna została zdecydowanie wzmocniona i pogłębiona, widoczne są znaczne postępy u wielu uczniów. Część z nich osiągnęła także sukcesy w zakresie rozwoju inteligencji matematyczno-logicznej. Doskonałe efekty widoczne są w zakresie inteligencji ruchowej i muzycznej. Sądzę, że istota projektu – wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego uczniów poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela została osiągnięta. A oto krótka prezentacja efektów pracy uczniów- Koncert dla najbliższych pt. „KOCHAMY WAS”. Chcę podkreślić fakt, iż w programie wykorzystaliśmy spontaniczną, swobodną twórczość dziecięcą, która powstała w czasie trwania zajęć projektu.
Galeria foto
Przewiń na górę